Nyhedsbrev Bedre Lys Mere Liv Nr 2 August 2017

Indvielsen af lyslaboratorium

Med kun 8 uger til indvielsen af lyslaboratoriet på CSU i Slagelse, begynder rummene nu at tage form. Alt har været ude, vi har fået nye gulve og gardiner og indretningen er ved at være på plads. Lysplanen er på trapperne efter vi har diskuteret lys med vores lysdesigner og lysarkitekt. Processen hele vejen igennem forløbet er utrolig spændende og vi føler os hele tiden mere fagligt klar til at tage imod vores testdeltagere, når vi starter testning til oktober.
Hvis du vil deltage i indvielsen af lyslaboratoriet og få en rundvisning med vores belysningsrådgivere, så sæt kryds i kalenderen d. 5. oktober kl. 15-16
og tilmeld dig på annyv@slagelse.dk

Fremover vil vi bringe månedens lystips i hvert nyhedsbrev – så følg gladelig med – måske kan det også ændre noget for dig!

Vi har modtaget endnu en kasse fyldt med spændende pærer fra Greenline: Åbner i nyt vindue.
Vi vil løbende teste alle pærerne og komme med en vurdering af dem i forhold til RA, flimmer, Kelvin og anvendelse. Vi glæder os meget til at komme i gang med dette arbejde.

Har du synsvanskeligheder og oplever aktivitetsproblemer på grund af forkert og uhensigtsmæssig belysning?

For at kunne deltage skal du:

• Være mellem 3-85 år og fra Sjælland eller øerne
  • Have et aktivitetsproblem/synsvanskeligheder på grund af lyset
  • Aktivt kunne deltage i en udredning/afprøvning i op til 3 timer både i eget hjem og på CSU-Slagelse
  • Have en pårørende eller bekendt med
  • Kunne transportere dig selv til CSU-Slagelse

MÅNEDENS LYSTIPS

August måneds lystips omhandler flimmer i LED.
Desværre er flimmer i LED et meget overset fænomen, og alt for mange mennesker lever med flimrende LED lys. Studier har vist at flimmer fordobler hjerneaktiviteten og øjnes sakkader på en uhensigtsmæssig måde og giver hovedpine samt utilpashed. Det er derfor vigtigt at sikre sig at de LED pærer man vælger er uden flimmer.

En nem måde at teste om en pære flimrer, er ved at bevæge en skinnende genstand eks. en kuglepen af metal hurtigt frem og tilbage under lyset. Hvis man kan se mellemrum/huller når man bevæger genstanden fra side til side så flimrer lyset.

På det øverste billede ses en pære der flimrer og på det nederste billede ses en, der ikke flimrer

En anden måde at se om lys flimrer på, er at benytte sit perifere syn. I stedet for at kigge direkte på pæren, kigger man lidt ved siden af. Hvis lyset flimrer vil man kunne se det tydeligt.