Nyhedsbrev Bedre Lys Mere Liv Nr 5 December 2017

Decembers måneds nyhedsbrev omhandler status på projekt, recovery og lystekniske parametre

Lyslaboratoriet står klar, og vi er i gang med at teste borgere som oplever vanskeligheder i deres hverdag i forhold til lys! Det er utrolig opløftende at kunne arbejde med lys på den måde vi gør, og dejligt at opleve, at små ændringer og viden,kan hjælpe folk med at få godt lys i hjemmet. Den oplevelse deltagerne får, når de glade fortæller at de er blevet meget klogere på lys og at de nu vil gå hjem og ændre deres lys i hjemmet, er helt fantastisk!

Med den udvikling der er på lysområdet nu, er vi er klar over at det er en løbende proces, og at rummet aldrig bliver helt færdigt. Vi bliver hele tiden klogere på lys og kan allerede nu se, hvor vi skal have vores elektriker i gang.

Efter indvielsen af  vores interaktive lyslaboratorium, har vi haft besøg af både TrygFonden, Instituttet for Blinde og svagsynede, Synscenter Refsnæs og Forældreforeningen, som udkommer med bladet ”Øjensynligt”. Alle er meget interesseret i Lyslaboratoriet og det har været en fornøjelse at vise det frem.

I forhold til vores AR brille, som vi udvikler sammen med Aalborg universitet, anvender vi på nuværende tidspunkt version 1. Udviklingen går stærkt, og version 2 er allerede på vej til at blive version 3. Vi er meget tilfredse med brillerne, og  håber de er klar i starten af det nye år. Glæd Jer!

Recovery i projekt ”Bedre Lys Mere Liv”

På baggrund af vores viden og erfaringer, ønsker vi at afprøve en anden tilgang til lysudredninger, end den mere traditionelle.

Vi har i projektet udviklet en metode, der inddrager borgerens ønsker til forbedring af muligheden for at leve et aktivt børneliv, arbejdsliv, fritidsliv og familieliv.
Projektet skal via narrativ kommunikation med borgeren sikre, at borgeren afhjælpes på præcis de områder, der er væsentlige for borgerens livsførelse, håb og drømme.

Fokus vil være på dialogen og mennesket, og ikke på sygdommen. Det er borgerens egen vurdering der er afgørende, og forhåbentlig vil borgeren dermed få ejerskab til ændringerne, og være villig til at investere og anvende det foreslåede.

Hvordan gør vi så?

Vi lytter til borgerens fortælling, og hjælper dem med at identificere de aktivitetsproblematikker der hindrer dem i at have et meningsfyldt og tilfredsstillende liv.

Vi hjælper dem med at få viden og indsigt om lys og lyssætning, så de er i stand til at træffe de rigtige valg.

Vi sikrer at de pårørende får en forståelse for aktivitetsproblematikkerne, så de er i stand til at støtte og hjælpe borgeren med få det rigtige lys.

Lys tekniske parametre

Kelvin grader

Når man køber pærer bliver man ofte stillet over for et valg omkring hvilken farvetemperatur lyset skal have.
Lysets temperatur måles i Kelvin grader. Disse kan overordnet inddeles i 3 kategorier:

• Under 3.300 Kelvin grader = Varm hvid
  • Mellem 3.300 og 5.000 Kelvin grader = Kold hvid
  • Over 5.000 Kelvin grader = dagslys

Jo varmere et lys er, desto mere er de røde farver overrepræsenteret og jo koldere lys er de blå farver overrepræsenteret.

Lysets kvalitet/ Farver

Ra værdi

Fortæller hvor god en lyskilde er til at gengive farver i forhold til dagslys. Dette er en meget vigtig faktor for, hvordan det menneskelige øje opfatter farverne. En høj Ra værdi er med til at give den bedste oplevelse af farverne og gøre rum rare at opholde sig i. Solen er RA 100, så jo tættere vi kommer på 100, jo bedre farvegengivelse er der.

Lumen (lysstrøm)

Ved at måle en pæres ydeevne i lumen er det muligt at foretage direkte sammenligninger af lysmængde (hvilket er den funktion, pæren i virkeligheden udfylder).

Sammenligninger baseret på watt-størrelse giver ikke længere mening og kan være vildledende.

Gå efter 1400-1520 lumen for en pære, der svarer til en 100 W glødepære, 970-1060 lumen for en 75 W pære, 740-810 lumen for en 60 W pære, 430-470 lumen for en 40 W pære og 230-250 lumen for en 25 W pære.

Lysets retning

Diffust lys:
Giver svage skygger. Hvis det er jævnt fordelt i rummet vil skyggerne næsten forsvinde.

Rettet lys:
Kan skabe rum i rummet. Kan være bredt, smalt eller fremadrettet.

Bredstrålerne laver bløde skygger. Hvis lampen hænger over øjenhøjde så vær opmærksom på at lampen ikke blænder.
Smalstråler: Spots – de samler lyset og sender det langt ud. Det giver tydelige skygger og fremhæver detaljer og materialer.
Fremadrettet: Ligger imellem.

Hvis du vil vide mere om LED lys så klik her:

_____________________________________________________________

Vi benytter altid vores spektrometer når vi tester lys. Her ses spektralfordelingen i en LED pære.

Her ses en borger i gang med at afprøve forskellige lysløsninger i køkkenet.

Vi ønsker jer alle en lysende og glædelig jul, samt et godt nytår. Vi ses i det nye år