Linjefag

På STU skal du vælge et interessefag, som du har 2 hele dage om ugen. Her kan du fordybe dig fagligt ud fra din særlige interesse.
Desuden har du ofte mulighed for at arbejde videre med det du lærer i interessefaget på dit stamhold.
Du må godt skifte interessefag undervejs i din STU.
Du kan læse meget mere om interessefagene her på hjemmesiden ved at klikke på faget.

Linjefag
  • Caféværksted

Koekken05

Kan du lide at lave mad?
    Vil du betjene kunder?

Så vælg Køkken og café.

På CSU-Slagelse har vi en café som drives af eleverne, og hvor eleverne på STU laver maden. En dag om ugen kan personalet også købe frokost. På Køkken og café laver vi maden. Vi bager også brød og lærer om ernæring, hygiejne og fødevaresikkerhed.

Du lærer også de mange forskellige rutiner og processer der er i madlavningen, og du servicerer kunderne, når maden skal sælges.

Vi arbejder med årstidens frugt og grønt og vi bruger de officielle kostråd.

Studiefagene ”E-smiley” og ”Jord til Bord” spiller godt sammen med Køkken og café, hvis du vælger dem

Koekken Og Cafe

Læs mere om Caféværkstedet i Ydelseskataloget STU

• Musik

Musik (2)

Er du vild med musik?
    Elsker du at spille og synge?

Så skal du vælge musik som interessefag.

Her arbejder vi med musik på alle niveauer, og man behøver ikke at kunne spille eller synge før man starter. Vi laver musik på mange forskellige måder. Vi har et lækkert musiklokale og et lydstudie. Vi spiller vores egen musik, lærer musikteori, lytter til musik, lærer forskellige musikgenrer og fordyber os i instrumenter. Vi kan også finde på at spille koncerter og tage på musikudflugter

Du er selv med til at bestemme, hvad vi skal lave.

Citat Fra Musik 1

Citat Fra Musik 2

Læs mere om Musik i Ydelseskataloget STU

• AVU Dansk og matematik (eksamen)

Mattematik 03

Vil du have en eksamen i dansk og matematik?  Vil du forbedre det, som du kan i forvejen og arbejder du bedst med en fast struktur, med ro og tid til fordybelse?

På STU får du muligheden.

Fagene dansk og matematik er for dig, som ønsker at få en eksamen (9. klasse). Måske har du dårlige oplevelser med dansk og matematik fra tidligere? Snak med os, og lad os vende det boglige til en god oplevelse.

Alle på holdet starter på forskellige niveauer, så vi arbejder lige præcis på det niveau, som du er på. Det vigtigste er, at du ønsker at arbejde med dansk og matematik. Du får lov til at øve dig i det mange gange, inden du skal til eksamen.

Ordblind?

Hvis du er ordblind, så kan du få særlige hjælpemidler, som du kan bruge både i undervisningen og til eksamen. At være ordblind behøver derfor ikke stå i vejen for at få en eksamen. Hvis du er i tvivl, om du er ordblind, så kan du blive testet hos os, når du starter.

Citat Fra Dansk Og Matematik

Læs mere om AVU Dansk og Matematik i Ydelseskataloget STU

• Værksted

Haandvaerk Og Design 02 (1)

Kan du lide at bruge dine hænder?
    Vil du bygge, male, save, slibe, skrue og montere?
    Så kom med på Værksted.

På Værksted lærer du at arbejde med både almindeligt og elektrisk håndværktøj. Vi arbejder i træ og metal, og vi øver os på at fremstille produkter af god kvalitet.

Du lærer at bruge arbejdsmetoder, som kan bruges til små håndværksopgaver i hverdagen.

Vi arbejder med måleteknikker, beregner materialeforbrug og læser brugsanvisninger. Vi handler ind i trælast, byggemarkeder, savværker, smedeværksteder og på nettet.

Arbejdsmiljø er en vigtig del af undervisningen. Du lærer, hvordan man bruger personlige værnemidler, udsugning ved brug af maskiner og ergonomisk rigtige løfte- og arbejdsstillinger.

Citat Fra Vaerksted

Læs mere om Værksted i Ydelseskataloget STU

Kunst

Er du kreativ og har lyst til at arbejde med mange forskellige materialer ?
    Vil du fordybe dig i kunsten?

Så er det Kunst og kreativt værksted, du skal vælge.

På Kunst og kreativt værksted får du indblik i kunst som udtryksform. Vi arbejder både teoretisk, med kunstteori og –historie, og praktisk med forskellige materialer såsom maling, keramik, ting til collage, garn og naturmaterialer. Nogle gange udstiller vi, hvad vi har lavet.

Du har mulighed for selv at komme med ideer og emner, du ønsker at fordybe dig i.

Vi har et stort kunstlokale med tilhørende keramiklokale med brændingsovne.

Citat Fra Kunst Og Kreativt Vaerksted

Læs mere om Kunst i Ydelseskataloget STU

• Idræt

Idraet10

Vil du bruge din krop, dyrke motion, bruge naturen og dig selv?
    Har du lyst til at være sammen med dine kammerater på en aktiv måde?

I Idræt får vi pulsen op.

I idræt er der fokus på samarbejde og holdånd, og alle kan være med. Lysten til at være aktiv er det vigtigste. Vi lærer og afprøver forskellige idrætsgrene, og du er med til at vælge hvilke. Vi er både inde i vores hal og ude i naturen eller på vores atletik stadion.

Har du lyst til endnu mere idræt på din STU, så vælg også studiefaget ”Bevægelse og fitness”.

Citat Fra Idraet

Læs mere om Idræt i Ydelseskataloget STU

• E-sport og digital produktion

E Sport03

Er du vild med gaming, og har du lyst til udvikle dine evner indenfor e-sport?
    Har du også mod på billedbehandling, videoredigering og grafisk design?

Så skal du vælge linjefag ”E-sport og digital produktion”, hvor du udvikler dine kompetencer indenfor begge områder.

CSU-Slagelse har et samarbejde med Sørby Esport hvor e-sport undervisningen vil foregå i et fantastisk gamermiljø.
    Du lærer også at lave videoer, streame på din egen kanal, arbejde med billeder og grafik.

Du kan med fordel kombinere ”E-sport og digital produktion” med studiefaget ”Teknik og robotprogrammering”.

Læs mere om E-sport og digital produktion i Ydelseskataloget STU