Briller og kontaktlinser

Hvis du har en varig øjenlidelse, som kræver specialoptik kan du få hjælp hos os.

Specialoptik omfatter særligt specialfremstillede kontaktlinser, og briller i henhold til reglerne for bevilling af medicinsk-optiske synshjælpemidler. Hjælpemiddelbekendtgørelsen har i alt 14 pkt., som du kan finde ved at trykke på linket.

Der kan således ikke ydes hjælp efter servicelovens §112, til briller og kontaktlinser på ren optisk indikation. Dvs. hvis behovet for briller og kontaktlinser alene skyldes langsynethed, nærsynethed, bygningsfejl eller forskellig optisk styrke på øjnene. Under denne gruppe, hører også personer opereret for énsidig/dobbeltsidig grå stær, erhvervet som voksen (18 år eller ældre).

Tilskuddet til dine kontaktlinser eller briller, kan du se ved at klikke på linket her:

Henvendelse:

De fleste henvendelser sker via din lokale optiker, som søger på dine vegne, på et ansøgningsskema som du finder her:

Husk at gemme filen lokalt, og send den sikkert med virk.dk

Du kan også være henvist af din øjenlæge, øjenafdelingen på hospitalet. Ved personlig henvendelse, skal vi have en samtykkeerklæring og oplysninger om dine øjne fra dig, som kan belyse eventuelle øjensygdomme og status for dit syn.

Herefter indkalder vores optiker dig, til en specialoptisk synsprøve på CSU-Slagelse.

Synsprøven:

Formålet med den specialoptiske synsprøve, og efterfølgende udredning er, at gøre det klart hvilke problemer og behov du har, og hvordan de kan afhjælpes med synshjælpemidler.

Du kan også hente listen over samarbejdsoptikere, så du kan se hvor du kan henvende dig i dit nærområde. Link

Optikere som ønsker at blive optaget på listen, kan henvende sig til optiker Peter Smaakjær på mail.

Siden er sidst opdateret 21. september 2018